biljakten gratis videotraning
 

Bilkörkort – Din guide till körkort

Välkommen till biljaktens guide till bilkörkort! Framtagen av utbildad personal och efter intervjuer med uppkörningsinspektörer, riskutbildare och körskoleägare. Navigera genom innehållsförteckningen nedan eller till höger.

PS. Du hittar mycket info om VAD du ska göra för att ta körkort i denna guiden men när det kommer till HUR du ska göra så rekommenderar vi att du tittar på vår gratis videoträning till körkort. Klicka här för att få tillgång! // ditt biljakten-team

Körkortstillstånd

Steg 1 är att ansöka om ett körkortstillstånd. Du får börja övningsköra från dagen du fyllt 16 år. Ansökan gör du hos Transportstyrelsen. Till ansökan ska du bifoga:

  • Ett synintyg – det gör du enklast på en trafikskola eller hos en optiker. Många gånger är det gratis i samband med att du är kund.
  • En hälsodeklaration – Den här gör du i samband med din ansökan online. Här fyller du i om du har eventuella sjukdomar som kan påverka din förmåga att framföra ett fordon.

Här ansöker du om körkortstillstånd

OBS! Körkortstillståndet ska alltid finnas med när du övningskör. Håll koll på giltighetsdatum om du tar tid på dig att ta ditt körkort. Tillståndet är giltigt i 5 år från att det blir beviljat. Du måste samtidigt ha med dig en legitimation som styrker din identitet.

TIPS!
Passa på att ansöka om flera behörigheter samtidigt (sk gruppansökan), kostnaden är den samma. Gör det även om du inte tror att du kommer ta alla körkort som finns med i gruppen. Vem vet, du kanske ångrar dig efter något år?! Du kanske blir sugen på mc-kort? Ansöker du inte om alla behörigheter nu så får du gå igenom processen igen och betala en ny avgift nästa gång.

Gå handledarekurs

Hur vill du ta ditt körkort? Via trafikskola? Kanske bara köra hemma?

Fundera på hur du vill lägga upp din utbildning. Vill du bara köra med din handledare, vill komplettera med hjälp från en trafikskola eller vill du bara köra på trafikskola… valen är många. Vad som passar just dig bäst är svårt att säga men att blanda är oftast det bästa. Du får då större möjligheter att öva oftare. Det är även bra att få flera olika personers tips, kanske förklarar din handledare en sak väldigt bra för dig medan en annan sak får du bästa tipset från en trafiklärare.
Om du vill övningsköra hemma, ”privat övningskörning” som det också kallas, behöver du och den som ska vara din handledare gå en handledarkurs. Den kan du boka på de flesta trafikskolor. Kursen kostar normalt några hundralappar per deltagare. Kursen är sedan giltig i 5 år och du kan söka nya handledarskap inom den tiden. Du kan ha flera handledare kopplade till dig och handledaren kan ha flera ”elever”. Ni behöver alltså inte gå kursen tillsammans men kom ihåg att ni måste ansöka och koppla ihop er med varandra hos Transportstyrelsen. Det måste ni ha pappersbekräftelse på. Ni kan inte sätta er i bilen bara för att ni båda gått kursen.

Beställ blankett eller ansök via e-tjänsten här

TIPS!
Ju fler utbildare du har, desto bredare kunskap kan du få. Desto fler utbildare du har, desto lättare är det för dig att köra mycket. Täck brett. Blanda därför alla typer av möjligheter; köra hemma, på trafikskola, filmklipp på nätet, kompisar, böcker osv. Då kan du lättare särskilja på relevant och mindre relevant fakta. Precis som i vilken annan situation som helst i livet egentligen ☺

Träna Teori och Övningskör

Det mest effektiva sättet att ta körkort är att blanda praktik och teori, alltså inte bara köra. Generellt sett är huvudsaken att du tränar ofta och regelbundet, men det viktigaste av allt är att du tränar på RÄTT SAKER och på RÄTT SÄTT. Därför är det viktigt att du redan från början får rätt information. Genom vår videokurs (som du kan prova på gratis här) får du just den informationen, hemma eller i mobilen, till ett fast pris. Om du känner dig osäker på något eller om du finner något i vårt material som oklart mailar du oss så hjälper vi dig.

Det kan låta hårt, men DU måste ta ansvar för DIN utbildning! DU måste ta initiativet. Det är DU som måste se till att träna. Det är DU som måste skaffa dig kunskapen. INGEN kan öppna ditt huvud och hälla ner kunskaper. Körkortet kräver prestationer från dig. Inga av momenten kan ”sittas av”. Vissa har lättare för att ta körkort, andra behöver träna mer. Mät dig inte med dina kompisar om antalet lektioner det tog till ett körkort. Ni kanske har helt olika förutsättningar. Dessutom undrar jag om alla är helt ärliga när de säger hur många lektioner de faktiskt körde.

TIPS!
Du kommer få mängder med råd att du ska göra på ett visst sätt. Troligen är de flesta av dessa tipsen bra. Men du måste förstås vara kritisk. Bilkörning är starkt sammansvetsat med människors självkänsla. Det finns många skapade sanningar och personliga teorier om hur man bäst kör bil. Det finns många ”know it alls” i trafiken som gärna vill lära ut, så ta därför reda på VARFÖR du ska göra på ett visst sätt. Då får du ofta en bättre grund till om du vill ta åt dig tipset eller ej.

Riskutbildning – Riskettan och Risktvåan

Riskutbildningen är indelad i två delar, Risk 1 (R1) och Risk 2 (R2).

Riskutbildning 1 är teoretisk och omfattar minst 3 timmar lärarledd undervisning. Den här finns oftast lättillgänglig på en trafikskola nära dig. Det finns många utbildare eftersom den inte kräver så mycket resurser för anordnaren. Riskettan kräver ingen förkunskap, du kan göra den när som helst, oavsett hur mycket kunskap du har om trafik.

Riskutbildning 2, eller halkkörning som de flesta kallar den, är det moment som de flesta längtar efter. Alla med körkort minns nog sin halka. Därför har du garanterat hört väldigt mycket om utbildningen från dina vänner, föräldrar osv. Men alla upplever den här delen olika. Vissa tycker den är rolig, andra läskig. Viktigt att komma ihåg är att det är en utbildning, alltså inget prov! Du ska dit för att lära dig saker, inte testas hur bra du är på att köra. Ibland kommer du att lyckas, ibland kommer du att misslyckas. Det är hela idén med utbildningen, att göra misstagen på en säker plats.

TIPS!
En vanlig fråga är: Kan man kugga halkan? Svaret är: Absolut! Visst kan man det! Det kan du göra på riskettan också. Ska du vara orolig? Nej, inte efter att du läst vår förklaring! Det är jätteviktigt att du har goda förkunskaper när du ska gå risktvåan så du kan ta åt dig och dra lärdomar. Du måste kunna gasa, bromsa, styra och växla samtidigt som du kan titta dit du är påväg. Du måste kunna hålla fokus på att utföra övningarna utan att du blir störd av att din koncentration svävar iväg på framförandet av själva bilen. Så vad kan då vara orsaken till att man kuggar? Hur ska du göra för att få godkänt?

  • Du ska kunna legitimera dig.
  • Du ska kunna köra bilen, det jag nämnde ovan.
  • Du ska förstå språket som undervisningen sker på. På de flesta platser kan du ta med en egen tolk. Vissa undervisar även på andra språk. Kontrollera med den plats du tänkt köra på.
  • Du ska vara närvarande och aktiv under hela utbildningen.
  • Du ska följa de instruktionerna du får och genomföra övningarna på rätt sätt.
  • Du ska sköta dig. Vårdslöst beteende förstör både för dig och för gruppen men kan också vara farligt och kan därför leda till att du får lämna kursen utan intyg.
  • Du ska utföra minst en effektiv (= hård) inbromsning från minst 70km/h till stillastående i något av momenten under kursen. Bromsningen ska utföras på strävt väglag.

Boka riskutbildning
Boka riskutbildningarna gör du genom att kontakta de som håller i utbildningen närmast dig eller där du vill gå utbildningen. Vilka utbildare som finns och vilka som är närmast dig hittar du via denna länken.

Prov hos Trafikverket – Teoriprov och Körprov

Provet består av två delar men provet ska ses som en helhet och är därför kallat ”sammanhållet prov”. Du ska göra proven så tätt inpå varandra som möjligt. Om du vill kan du till och med göra proven samma dag, i mån av lediga tider förstås.

Du testas på kunskapsområdena:

  • Fordonskännedom och manövrering
  • Miljö och sparsam körning
  • Trafiksäkerhet och beteende
  • Trafikregler
  • Personliga förutsättningar

Nedan följer samma kunskapsområden som ovan men med en kort förklaring av varje område:

Fordonskännedom och manövrering

Innebär att du under uppkörningen ska kunna svara på frågor om fordonet innan, under eller efter färd. Det kan handla om att du ska sätta på fläkten eller vindrutetorkarna under färd eller svara på frågor kring däck inför färd. Hit hör även säkerhetskontrollen som du gör på uppkörningen innan du kör iväg. På teoriprovet kan det vara bilder på olika vätskor där du ska veta vilken som är/gör vad samt vilken behållare du ska hälla vätskan i.

Miljö och sparsam körning

Du ska kunna köra på ett miljömedvetet sätt på din uppkörning. Du ska undvika att stanna i onödan, växla miljövänligt och motorbromsa m.m. På teoriprovet kan du få frågor på olika typer av avgaser och hur de påverkar naturen.

Trafiksäkerhet och beteende

Här är den viktigaste punkten. Här läggs störst vikt under proven. Ingen får skadas eller dö i trafiken, det är visionen. Därför ska du kunna framföra din bil på ett säkert sätt och inte bara undvika faror utan också förebygga dem. Den här punkten testar hur du tänker och hur du agerar både praktiskt (uppkörningen) och teoretiskt (teoriprovet). Det handlar om hur du ser dig för, vilket fart du väljer på olika platser där risken för fara kan vara högre eller lägre, hur du samspelar med andra trafikanter – och mycket, mycket mer.

Trafikregler

Ganska enkel, mätbar och tydlig punkt. Du ska kunna och följa reglerna som gäller.

Personliga förutsättningar

Det här handlar bl.a. om din personlighet, din mognad, ditt sätt att tänka och  hur du prioriterar i olika situationer. På teoriprovet kan få frågor på vad som krävs av dig som förare.

Teoriprov

Provet består av totalt 70st frågor varav 65st av dessa räknas. 5 frågor är så kallade testfrågor som eventuellt kan bli skarpa i framtiden. Frågorna finns slumpartat i ditt prov, så du vet inte vilka som är testfrågor. Dessa testfrågor varken hjälper eller stjälper dig eftersom de inte räknas med i poängsättningen. De maxpoäng du kan få på teoriprovet är alltså 65 poäng. Du behöver minst 52 rätt för att få godkänt.

TIPS!
Det här momentet är det som de flesta fruktar mest av allt när det gäller körkortet. Men som med allt annat är det träning som gäller. Börja därför träna på teori från dag 1. Då kan du portionera ut det över tid. Du får då en bättre, mer djupinlärd kunskap som du har nytta av hela livet sen. Dessutom har du ju förstås även nytta av kunskaperna i din övningskörning, fram till själva körkortet. Se därför inte teoriprovet som ett hinder som du bara behöver lyckas med en gång, se det som en enkel match som du vet att du klarar.

Uppkörning – Körprov

Under det praktiska körprovet inleder du med en säkerhetskontroll. Därefter kör du i trafik ca 30 minuter. Du kör i blandade trafikmiljöer, både på landsväg och i stadstrafik. Momenten som ingår kan variera beroende på var någonstans, rent geografiskt, du väljer att göra ditt prov. På vissa provorter kan det saknas ett visst moment medan det på ett annat ställe blir väldigt mycket av samma moment. Trafikintensiteten kan också variera kraftigt. Det kan ju också skilja på moment och intensitet beroende på vilken tid på dygnet du kör ditt prov. Vissa tider kan det i storstäderna vara kö på de större in- och utfartslederna, därför kan förarprövaren undvika dessa platser under dessa perioder för att inte tappa dyrbar provtid stående i rusningen.

Vart du kommer att få köra eller testas på är omöjligt att säga. Du kommer att testas på olika moment, men det kan ju förstås ske på väldigt många olika platser kring provkontoret.

Under körningen får du instruktioner av förarprövaren. Hen kommer ge dig uppgifter och säga om du ska köra höger eller vänster. Säger prövaren ingenting ska du fortsätta rakt fram. Du kan även få uppgiften att följa skyltar (anvisningar) mot ett visst mål. Då följer du skyltarna tills du kommer fram eller blir avbruten/får ett nytt mål. En annan uppgift du kan få är att köra till en plats som du hittar till själv. Då väljer du själv vilken väg du tar. Hittar du inte eller om du rentav inte ens är från orten du kör på? Då säger du det. Det finns inga krav på att kunna hitta utantill.

Direkt efter körningen, när du parkerat, får du reda på resultatet. Om ditt resultat är godkänt (och du har ett godkänt teoriprov) får du köra direkt när förarprövaren klickat ok i sin utrusning. Resultatet skickas digitalt och är sammankopplat med Transportstyrelsens system. Det är därifrån polisen hämtar sin information om du skulle köra in i en kontroll/bli stoppad. Du kan alltså därför köra med ditt pass eller ID-kort under tiden som du väntar på att ditt körkort ska komma med posten.

Boka Teoriprov och Uppkörning

Boka förarprov (både teoriprov och körprov) gör du på trafikverkets hemsida. Följ denna länken.

Uppkörnings-tips!

Här finns mängder av tips att ge. Vi listar några nedan:

  • Ta med legitimation. Annars blir det inget prov.
  • Ha bekväma kläder och skor(!) som du kan köra i. Det är ingen modetävling 😉
  • Stäng av telefonen, HELT! Tänk om det börjar ringa eller vibrera mitt under körningen. Det är inte pinsamt, förarprövaren bryr sig inte, men det kommer säkerligen störa din koncentration! Det finns ingen anledning att ha den på. Du kan ju ändå inte svara.
  • Var dig själv. Kör som du brukar. Kör naturligt på ett sätt som känns bra för dig! Gör du dig till eller tänker ”Undra hur förarprövaren vill att jag gör här…” då kommer du garanterat göra något knasigt eftersom du tänker för mycket och tappar koncentration. Dessutom – varför göra något helt annat på provet än du tränat på?! Då kan du lika gärna skita i att träna från första början 🙂
  • Kom väl förberedd. Träna mycket mer än du tror, det är bra med överinlärning. Testa dig på en trafikskola om du känner dig osäker på om din handledare verkligen har den breda kompetens som behövs för att se helheten. Det kan vara värt några hundra för en eller ett par lektioner i god tid inför uppkörningen. Ofta blir din handledare ”hemmablind” i din körning eftersom hen vänjer sig att åka med dig och kanske missar ”småfel” som egentligen är av betydande karaktär.
  • Kom i tid! Åk hemifrån lite tidigare än du behöver. Gå upp tidigare denna morgon. Ta en tidigare buss. Finns inget som skapar sämre förutsättningar är att vara sen till sitt prov. Då hamnar du i fel sinnesstämning redan från början. Som upplagt för att det ska gå fel under körningen.
  • Åk till provplatsen någon eller några dagar innan provet så du vet var du ska. Då blir du tryggare både med att hitta dit och du vet hur det kommer att se ut den dagen då det är dags för proven.
  • Ska man köra i de områdena som finns runt om provplatsen? Är det bra eller dåligt? Detta är en vanlig fråga. Jag har inget rakt svar här. Det finns nämligen vissa väldigt positiva fördelar, men det kan också finnas starka nackdelar. Fördelen är att du känner igen dig så du skapar trygghet. Du vet var du är vilket kan göra att det känns bättre. Nackdelen är att det finns risk att du kör på ”vana” som medför att du håller en för hög hastighet för att du varit där förut. Du kan också bli mindre uppmärksam.
  • Lägg allt annat i livet åt sidan. Var koncentrerad och uppmärksam men samtidigt bekväm, du behöver inte överdriva. Satsa energin på att klara det.
  • Du väljer själv om du vill småprata med förarprövaren eller om du vill att det ska vara tyst. Tala om hur just du vill ha det. Om du tycker att prat med förarprövaren kan störa så kan du sätta på radion på lagom volym för att undvika total tystnad.

Prova på biljaktens videoutbildning gratis

Med våra instruktionsvideos i datorn, surfplattan och mobilen blir din handledare din kompletta körskolelärare. Du behöver inte längre betala 800 kr/h för tipsen utan kan du lära dig ALLT du behöver kunna tillsammans med din handledare. Följ länken nedan och prova biljaktens Videoutbildning till körkort helt gratis.

KLICKA HÄR >>> PROVA PÅ BILJAKTENS VIDEOUTBILDNING